ЕС постигна съгласие за контрола над дигиталното съдържание

DSA (Digital Services Act), или Законът за цифровите услуги, възлага на технологичните компании задължението да контролират съдържанието, което се появява в техните платформи.

Според новите правила, компаниите трябва бързо да премахват незаконно съдържание и продукти, както и да обясняват алгоритмите на потребителите и да прилагат строги мерки срещу дезинформацията. В противен случай може да им бъдат наложени глоби в размер до 6% от годишния оборот.

"DSA ще актуализира правилата за всички онлайн услуги в ЕС. Така се прилага принципът: това, което е незаконно офлайн, трябва да е незаконно и онлайн.", заяви Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия

За разлика от Закона за цифровите пазари (DMA), който урежда създаването на равни условия за бизнеса, новият закон се занимава с контрола на съдържанието.

Европейският комисар по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер добави, че законът "ще гарантира, че платформите носят отговорност за рисковете, които техните услуги могат да представляват за обществото и гражданите.

Пълният текст на DSA не е публикуван, но Европейският парламент и Европейската комисия подробно описаха редица задължения, които той ще съдържа:

- Забранена е целенасочената реклама, основана на религия, сексуална ориентация или етническа принадлежност. Също така е забранено компаниите да се насочват директно към непълнолетни.

- Потребителските интерфейси, които могат да подвеждат или да подтикват потребителя към действие, са забранени. Отписването от услугите трябва да бъде също толкова лесно, колкото и регистрацията.

- Онлайн платформите трябва да направят своите алгоритми за препоръчване прозрачни. Освен това трябва да се създаде система за препоръки, която да не се основава на профилиране.

- Услугите за хостинг и онлайн платформите трябва да обясняват изтриването на съдържание и да позволяват на потребителите да обжалват това изтриване. Законът не определя кое съдържание е незаконно и оставя това на самите държави.

- Онлайн търговците на дребно трябва да съхраняват информация за продавачите в платформата, за да издирват тези, които продават незаконни услуги или стоки.

- Платформите трябва да се борят с дезинформацията

- Компаниите с поне 45 милиона потребители в ЕС ще бъдат подложени на най-строг контрол. Най-силно ще бъдат засегнати Meta и Google, които активно лобираха за облекчаване на изискванията за DSA.

Законопроектът е съгласуван с държавите - членки на ЕС, но текстът трябва да бъде окончателно одобрен. Правилата в ЕС ще влязат в сила 15 месеца след приемането на закона или от 1 януари 2024 г. (което от двете настъпи по-късно).

Вижте още:

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...