С близо 15% са нараснали средните бюджети за покупка на ваканционен имот у нас през 2018 г. Ако през изминалата година купувачите са разполагали средно с около €50 000, то през настоящата, средствата, които да склонни да отделят за „втори морски дом“, доближават €60 000. Данните са част от пазарното проучване на Green Life CityHome. Според експертите на компанията клиентите са склонни да платят по-висока цена, в замяна на по-високо качество продукт с включени допълнителни услуги. Купувачите търсят имоти с добавена стойност, които освен пълноценна почивка им осигуряват и възможност за възвръщаемост на инвестицията. 

 „Изискванията на клиентите вече надхвърлят характеристиките на имота и все повече касаят факторите извън него – заобикаляща среда, допълнителни услуги, достъп и сигурност. Затова голяма част от тях избират затворени комплекси“, пояснява Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life. По думите му най-търсени са апартаментите с една спалня, със средна площ около 55-60 кв.м, а купувачите държат на добрата гледка – към морето или вътрешен двор, както и наличието на тераса.

  • ·10% ръст на българските купувачи по Черноморието прогнозират от GreenLifeCityHome
  • ·Клиентите от Израел се утвърждават като трети основен пазар 

През 2017 г. цените на ваканционните имоти се задържаха почти без изменения спрямо предходната въпреки нарастващото търсене и покупките още на етап „на зелено“. През този сезон ръстът е умерен в рамките на 10-15%. Цените на апартаментите с една спалня в Созопол варират между €50 000 и €60 000, а в Поморие такъв тип имоти се предлагат между €30 000 и €40 000. „Някои от по-заможните клиенти се насочват към покупка на къща, където цените достигат €180 000 - €200 000. Тази опция им позволява по-голямо спокойствие и не ги ангажира с целогодишна поддръжка, както обособените отделно стоящи къщи“, уточнява Екатерина Желяпова, търговски директор направление ваканционни имоти на GreenLifeCityHome.

Обемът на продажбите през изминалата 2017 бележи ръст от 20% спрямо предходните 2 години, отчитат от компанията. „Очакваме тази година активността отново да бъде висока и сделките с ваканционни имоти да се увеличат с около 10%“, коментира Екатерина Желяпова.

Присъствието на българските купувачи става все осезаемо и има по-голяма тежест на ваканционния пазар, посочват още от GreenLifeCityHome. Интересът на родните клиенти се задържа висок, заради което от компанията очакват близо 10% ръст на сделките с българи през тази година. 

„За сънародниците ни желанието да имат втори дом не е нещо ново. В съвременния динамичен свят то просто се трансформира от познатите ни в миналото “вили на морето” в инвестицията в жилище в затворен комплекс, където ангажиментът за грижата за имота е оставен на друг, а за собственика остава удоволствието от почивката“, казва Теофил Петров.

Българските клиенти разчитат основно на собствени средства при покупката на ваканционни имоти. Най-често използват спестявания или доходи от работа в чужбина. Единици са случаите, при които сделките се финансират с банков кредит. „По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване. Под 50% от клиентите решават да отдават имота си под наем като възвръщаемостта на инвестицията достига 5-6% на годишна база“, пояснява Екатерина Желяпова. 

Рускоговорящите клиенти запазват добрите си позиции и през този сезон. Делът на купувачите от Русия и Украйна не се повлиява от разрастването на българския пазар и представлява над 1/3 от всички клиенти. Те се интересуват основно от класически ваканционни имоти за лично ползване. Част от тях избират жилища от градски тип, тъй като планират трайно установяване в България. 

„Руските граждани традиционно избират България за покупка на втори дом, но конкуренцията на страната в международен план не бива да се пренебрегва. При клиентите, които разполагат с по-големи бюджети, изборът се разширява и със страни като Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти, но цените са по-високи“, пояснява Теофил Петров. 

За по-малко от 2 години гражданите от Израел се превърнаха в трети основен пазар за ваканционни имоти у нас. През изминалата година делът им е малко над 10%, при прогноза на компанията за увеличаване на покупките през 2018. „Клиентите от Израел са привлечени от ниските цени на туристическите услуги и след няколко посещения на Черноморието немалка част се превръщат от туристи в купувачи“, коментира Екатерина Желяпова.  

Предпочитания за покупка на ваканционен имот у нас проявяват и граждани на все повече различни страни от Западна и Централна Европа. Макар да не могат да се откроят със сериозен дял при покупките, интересът им е показателен за потенциал, който може да се развие занапред.  „Броят на държавите, чиито граждани се интересуват от „втори дом“ у нас, се увеличава. С това се разкриват нови перспективи за популяризиране на българския ваканционен пазар и отвъд традиционните клиенти от Германия, Чехия и Великобритания“, допълва Теофил Петров.

Добрите показатели на пазара позволяват развитието и разширяването на нови ваканционни проекти. GreenLifeCityHomeвече стартира новата фаза от комплекса в Созопол – PanoramaResidence, отличаваща се с уникални морски гледки. Сградата се намира на първа линия, на метри от GreenLifeBeach, а жилищата  с една и две спални са оборудвани „до ключ“, така че бъдещите собственици могат да се нанесат веднага, без необходимост от ремонтни дейности и довършителни работи. Компанията предлага гъвкави условия на финансиране, съобразени с възможностите  и желанията на индивидуалните клиенти. 

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...