Employer branding-a в основата на успешния бизнес

Броени дни преди наградите за успешни Employer branding практики на b2b Media разговаряме с организатора на събитието Надя Маринова.

Пътят по стълбицата на успеха за всяка компания е дълъг и стръмен. Много са факторите, които изграждат името на бизнеса и го утвърждават като голям и печеливш. Сред тях можем да поставим печалбата и паралелно цените на акциите, добрата репутация, качеството на обслужване и продукцията. Изворът на всеки успех несъмнено е Employer Branding-a. Защо? Той има пряко отношение към служителите, екипите и пазара на труда, най-важният ресурс за една фирма е човешкият-основите на пирамидата, ако приемем, че на върха стои клиентът. Защо Employer Branding-ът е важен? Именно защото има влияние върху твоята способност да привличаш и задържаш най-добрите хора за твоя бизнес. Според проучване, 86% от работниците не биха кандидатствали или продължили да работят за компания с лоша репутация сред бивши служители или обществеността. Също така, 69% от служителите смятат, че е изключително/много важно техният работодател да има бранд, който те са горди да подкрепят. Employer Branding-а ти помага да се откроиш от конкуренцията, да повишиш ангажираността и лоялността на служителите, да намалиш разходите за набиране и да подобриш продуктивността и качеството на работата.

Колкото по-силна е марката, толкова повече служителите предпочитат да се идентифицират с нея и много от тях минават на следващото ниво. Дори несъзнателно стават посланици на бранда. За това си мечтае всеки работодател. Ето защо грижата за служителите, изграждането на силни екипи, образът и комуникацията на работодателската марка съответно и резултатите са взаимно обвързани. Много компании го осъзнават и работят все по-упорито за това. Има и много специалисти, които са ежедневно заети да изработват и внедряват стратегии за силен бранд и съвсем естествено тази професия също търпи своя подем, това казва Надя Маринова, основател на най-престижното състезание за работодателска марка у нас.

Надявам се, че и ние с организирането на ежегоден национален конкурс Employer Branding Awards by b2b Media успяваме да покажем някои от най-добрите примери в тази посока, добавя още тя за ексклузивно интервю за Invest in Bulgaria.

Проследете интригуващата дискусия с Надя Маринова за наградите!

Според Вас, запознат ли е достатъчно българският предприемач с успешните Employer Branding практики?

В страната има много бизнеси от вясакъв калибър и бих казала, че много от активните, от успешните компании са посветили време, усилия, ресурси и са се фокусирали върху изграждането на добри стратегии и на успешни работодателски практики. Процесът се засили чувствително преди 7-8 години и все така продължава да е много актуален и в настоящия момент. Сигурно има предприемачи, които все още не са осъзнали нуждата от подобни процеси, но в голямата си част бизнес средата е достатъчно развита, за да не пропуска толкова важен елемент от развитието на всяка една компания – работата за изграждане на силна работодателска марка. Ако някой не осъзнава този аспект, със сигурност търпи много щети, както от репутационно естество, така и в чисто финансово измерение.

Какво помага при изграждане на такъв тип стратегия?

В една стратегия, най-важна е мотивацията и след това са инструментите, с които се реализира. В случая, ако е налице правилната аргументация, ще се намерят и начините за реализиране на целия план за Employer Branding. Съвсем практично, бих казала – помага вслушването в служителите, допитването до екипите, вглеждането дори в конкуренцията и в това, което е направило успешни другите играчи на пазара – това са все полезни ходове. Всяка година десетки компании кандидатстват в Employer Branding Awards by b2b Media и получаваме стотици заявки – те са един чудесен пример и показват наистина най-успешните стратегии. Идеята ни винаги е била да помагаме на тези, които искрено желаят да се развитият, като им покажем какво правят най-добрите компании и как се позиционират чрез своите практики.

Какви са ползите да се организират подобни събития за Employer Branding?

Новото издание на конкурса тази година е за умелите в управлението на талантите. За тези, които имат и прилагат успешни стратегии за Employer branding, оригинални проекти, идеи, ПР кампании, силни HR инициативи или креативни методи за развитие. Ползите от една страна са за тези, които участват и имат възможността да получат награда за усилията си, като техните постижения са публично разпознати. От друга страна, даваме положителния пример на всички онези, които тепърва смятат да се захванат с изграждането на стратегията си за Employer Branding. И от двете страни получаваме много позитивна обратна връзка и затова сме сигурни, ме постигаме целите си и в двете направления.

Какви са критериите, по които се оценяват участниците в наградите?

Журито е изградено от експерти, които дълги години са правили подобни кампании, наясно са с тънкостите и със стратегиите и могат безпогрешно да дадат своята оценка за кандидатстващите проекти. Разбира се, ние сме заложили много ясни критерии като – креативност, иновативност, резултатност и обществен отзвук. Това са все важни елементи, които приложени в процеса на оценяване, ни дават пълноценна картина, за да бъде класирането в крайна сметка, обективно.

Кое Ви направи най-силно впечатление в участниците?

Все още сме в процес на преглеждане на подадените заявки, но базирайки се на опита от изминалите шест издания, винаги сме впечатлени, когато открием нова идея и когато видим как тя е дала много добър резултат за прилагащата я компания. Най-добре се класират обикновено тези бизнеси, които са изградили по-цялостна стратегия за Employer Branding и не разчитат само на епизодичен проект или на спорадични усилия. Това не е лесно, но го виждаме сред все повече работодатели. Когато искаш да получиш най-доброто от пазара на труда, трябва да си и най-добрата сред себеподобните си компании. Тези, които са го осъзнали, жънат своите успехи на практика, а също и при нас в конкурса.

С какви нагласи очаквате награждаването?

Винаги се вълнувам много преди, а и повреме на всяка церемония. Аз заставам от страната на връчващите награди, но в същото време съпреживявам емоциите и на тези, които получават. Колкото и церемонии да имам зад гърба си, опитът ми показва , че всяка една е уникална и винаги е плътно наситена с емоции – за щастие положителни. Радвам се, за тези, които печелят, вълнувам се и за дебютантите, преживявам емоционалните състояния и на тези, които са получили или по някаква причина са пропуснали неочаквано своя приз. Палитрата е пълна, но не бих заменила тези моменти с нищо. Предстоящата церемония на 16 февруари ще ни покаже кои са най-добрите работодатели в България и с какво са заслужили да се нарекат по този начин.

За Надя Маринова

Г-жа Маринова е главен редактор и основател на b2b Mediа, както и на редица успешни бизнес и инвестиционни медии. Инициатор е на конкурса “Най- зелените компании в България”, международната конференция “Индустрия и иновации”, “Smart buildings, Smart cities”, редица утвърдени бизнес награди и събития. Медийната група, която ръководи, притежава онлайн медии с бизнес насоченост и реализира някои от най-интересните корпоративни събития у нас.

Вижте още:

Вече излязоха подробните данни за изпълнението на бюджета към края на месец март.Ситуацията с приходите от ДДС не се е подобрила. Към края на март...