Готови ли сме за четвъртата индустриална революция?

По всичко личи, че изкуственият интелект и автоматизацията поставят началото на четвърта индустриална революция. Големите компании се опитват да управляват този сложен процес, като преосмислят стратегиите си, реорганизират персонала си и прилагат всякакви нови технологии, които биха могли да са от полза за бизнеса им. Дали обаче всички сме готови да посрещнем тази дългочакана революция и какви ще са най-важните ни задачи, за да влезем подготвени в нея?

Повишаването на уменията ще бъде от решаващо значение

Инициативите за повишаване на квалификацията и справяне с цифровото разделение, задълбочено от AI, ще бъдат от основно значение за предотвратяване изоставането на съществуващата работна сила. Парадоксално е, че колкото и въздействащи да са технологиите върху професионалния ни живот, малко хора са наясно с потенциала им да разрушат текущите работни правила и процеси.

Според Никола Морини Бианзино, технологичен директор в Ernst and Young (E&Y), глобален лидер в консултантските услуги, с ИИ започва „ера, в която машините ще станат умни, самооптимизирайки себе си и системите, в които се намират и оперират“.

Скорошно проучване на Aimpoint Digital, фирма за AI услуги и анализ на данни, разкри, че близо 28% от възрастните в Обединеното кралство никога не са чували за изкуствен интелект. Проучването също така показва, че само двама от всеки 10 британци някога са използвали ИИ на работа, като половината от тях признават, че са използвали AI инструмент, за да подпомогнат работата си без знанието или одобрението на шефа си.

Констатациите идват след скорошни доклади, показващи, че фирмите в Обединеното кралство се готвят да премахнат десетки хиляди работни места през следващото десетилетие в резултат на внедряването на изкуствен интелект.

От промените в бизнеса към промените в живота

Американската инвестиционна банка Goldman Sachs публикува още по-шокиращ доклад, който предполага, че 300 милиона работни места могат да бъдат загубени по света заради AI. Цифрите подчертават неотложната необходимост организациите да дадат на своите служители основните умения, които са необходими, за да се възползват от предимствата на промените, а не да бъдат ощетени от тях.

Липсата на осведоменост за това как да се оценяват критично и да се ориентират в технологиите може да направи хората, които не са информирани или не са наясно, по-уязвими към свързаните с ИИ рискове.

Много експерти предполагат, че четвъртата индустриална революция ще облагодетелства богатите много повече от бедните, особено след като нискоквалифицираните и нископлатени работни места изчезнат в полза на автоматизацията. Но всичко това не е нещо ново и невиждано досега. В исторически план индустриалните революции винаги са започвали с по-голямо неравенство, последвано от периоди на политически и институционални промени. Индустриалната революция, която започва в началото на 19 век, първоначално довежда до огромна поляризация на богатството и властта, преди да бъде последвана от почти 100-годишни промени, сред които разпространението на демокрацията, синдикатите, прогресивното данъчно облагане и развитието на мрежи за социална сигурност.

Четвъртата индустриална революция е продължаващ трансформационен период, който коренно променя живота, работата и взаимоотношенията ни. Характеризира се с конвергенцията на цифрови технологии като изкуствен интелект, роботика, интернет на нещата, 3D печат и блокчейн. Тази революция надхвърля индивидуалните постижения, като интегрира и взаимодейства тези технологии, за да стимулира безпрецедентни нива на автоматизация, свързаност и вземане на решения, базирани на данни. Тя има потенциала да революционизира индустриите, да разруши традиционните модели и да създаде нови възможности за иновации и растеж.

Човешката креативност и преценка, подсилени от изчислителната мощ на AI, вече доведоха до пробиви в области, обхващащи дейности от разработване и съхранение на сложни ваксини до напълно автоматизирано шофиране и изследване на космоса. Въпрос на време е да се появят съвсем нови модели на работа, образование и управление, които да използват най-доброто от хората и от технологиите, така че индустриите да се променят за следващите 100 години.

Вижте още:

15-годишните ученици в България са с по-ниски очаквания за завършване на висше образование или за заемане на ръководна позиция спрямо връстниците си по...