Компаниите осъзнаха, че основното е грижата за хоратаОпазването на хората, на екипа, е от първостепенна важност. По това си личи и добрият работодател. Това са хора с опит, подготвяни с години и загубата им би била проблем за бъдещето, обяснава Светлозар Петров, основател на Job Tiger в специално интервю за b2b Media.

Светлозар Петров е управител на компанията за комплексни HR услуги JobTiger и един от създателите на www.jobtiger.bg – първият професионален и напълно интегриран сайт за търсене и предлагане на работа в България. Член на настоятелството на Американския университет в България, член на настоятелството на Фондация на бизнеса за образованието, един от създателите на Клуба на корпоративния дарител и доскорошен член на борда на директорите на Българския дарителски форум. Член на почетния съвет на Международната награда на херцога на Единбург за България.

След като преживяхме месеците на затваряне и ограничения, какви са новите реалности в сферата на събитията? Промени ли се Employer branding и как?

Компаниите осъзнаха, че Employer Branding не означава само събития. Много от комуникацията по работодателската марка може и трябва да се случва онлайн. Освен, че е по-евтино, е много по-бързо и удобно.
Но първо трябва да имаме какво да разкажем. Другото, което компаниите осъзнаха, е че основата на Employer Branding е грижата за хората. Има и прекрасни истории в това отношение, включително и при нас, в JobTiger. После, когато имаме какво да разкажем, начин се намира лесно.

Дори в състояние на криза и по-висока безработица, трябва да си даваме сметка, че ние, работодателите, все още сме активната страна в подбора, и именно силната работодателска марка ще работи да привлече към нас ценните кадри, които се стремим да наемем.

Въпреки трудностите, успяхте да направите някои силни издания на събития онлайн и сякаш показахте на мнозина в сектора, че не е мисия невъзможна?

Бяхме първите, на които се наложи спешно да преминем онлайн. Здравната криза започна по-малко от 10 дни преди началото на Национални дни на кариерата на 17 март. Трябваше много бързо да вземем решение за съдбата на форума. Нямахме големи колебания, понеже Национални дни на кариерата е важен за средата и за пазара на труда. За 20-годишната му история над 45 000 души са започнали трудовия си път от него. Това е и основен начин за запълване на работните и стажантски позиции на компаниите за лятото. Така че провеждането му беше важно както за работодателите, така и за младите хора.

Ние имахме и опит с провеждането на виртуални кариерни събития от предишните години покрай организацията на Виртуални дни на кариерата. Същевременно Виртуалните дни са много по-малък форум, с различен профил на участниците и пред нас стояха много въпросителни. Като се започне от технологичните възможности на платформата и се стигне до това как онлайн изданието ще бъде прието от младите хора и много по-широкия кръг работодатели.

В края на краищата всичко мина успешно и хората останаха доволни, а мисията на форума беше изпълнена. Знам, че това даде увереност на много колеги да продължат по този път. Получихме и много поздравления за смелостта и бързо и качествено свършената работа.

В настоящата ситуация как изглеждат предизвикателствата за индустрията и как те ще оформят бъдещия облик на бизнеса?

Най-голямото предизвикателство е неяснотата. Бизнесът със събития изисква много планиране и много предварителна работа. Няма как да планираш ефективно или поне не е лесно, при условия, че не се знае кога ще отмине сегашната вълна, ще има ли втора и т.н.

Привлекателно е да мислим през призмата на успеха на мерките в България и малкото заболели, но ние живеем в глобален и тясно свързан свят и няма как да си затворим очите за проблемите в него. Локалните събития имат шанс за успех, но свързаните с пътувания и международни гости са силно проблематични.

Друг кръг проблеми е свързан с финансовата ликвидност. Загубите доведоха и този проблем до организаторите на събития.

Кои са уроците, които компаниите взеха или не успяха да вземат в кризата?

Най-важният урок е да си постоянно нащрек и да имаш планове B, C , D за всичко. Никой не е абониран за успеха. Опазването на хората, на екипа, също е от първостепенна важност. По това си личи и добрият работодател. Това са хора с опит, подготвяни с години и загубата им би била проблем за бъдещето.
Натрупването и съхраняването на финансови резерви изглежда също ще стане задължително.

Сега след рестарта, можем ли да очакваме бързо нормализиране на бизнес процесите и в какви граници?

Ще има ново „нормално“. Все още очакваме да видим какво ще е то. Но е очевидно, че все повече неща ще се случват виртуално.

Изглежда, че в това отношение най-накрая ще навлезем в 21 век.

По какви проекти работите в момента и как се адаптират те към настоящата ситуация?

Непосредственият ни проект е Виртуални дни на кариерата на 16 юни. Поне тяхното планиране не пострада от кризата с коронавируса.

Работим усилено и върху провеждането на есенните събития на живо.

Същевременно развиваме и онлайн инструментите – Employer Branding в JobTiger.bg.

Употребихме и доста време в преосмисляне на воденето на информацията и усъвършенстване на базите данни с цел повишаване на ефективността. Това е вътрешен, но изключително важен проект.

Как ще изглежда в бъдеще работното място?

Там, където е възможно, ще се преминава към микс от офисна работа и работа от къщи. В много компании такива проекти са в ход. Информацията преминава в облака, за да е достъпна от всякъде. Имахме всички елементи и досега, но сега изведнъж всичко си дойде на мястото. Важно беше само да се усъвършенства дистанционния контрол на изпълнението.

Мечтаната свобода по отношение на дистанционната работа е на път да се случи. Същевременно се видя и че всеки се справя различно, когато е отделен от колегите. Така че миксът офис-дистанционно действително е здравословен.

 

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...