Свидетели сме на ускорена и дори принудителна дигитализацияИзискванията за социално дистанциране доведоха до промяната на потребителските навици, продиктувана от стоенето вкъщи, е оказала влияние върху целия дигитален бранш, казва Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.

Ускорена и дори принудителна дигитализация, преминаване към нови модели на работа онлайн, включително и на дейности, които преди не сме си представяли, че могат да се дигитализират – това е една от най-значимите тенденции, на която станахме свидетели през месеците на извънредно положение у нас. Фирми и учреждения, в които дигитализацията се обсъжда от години, сега се наложи да я извършат за броени дни, за да продължат работата си. И тази променена реалност, според експерти от сектора, най-вероятно ще се запази дълго след извънредното положение.

„От една страна, много физически обекти затвориха, а в други потокът от клиенти значително намаля, поради притеснението на хората, че могат да се заразят. От друга страна, всички се оказаха онлайн почти през целия ден. В опит да се адаптират към тези промени компаниите нямаха други избор освен да потърсят нови канали за продажби в дигиталното пространство. Така, ако досега дигитализацията беше по-скоро пожелателна, то кризата с COVID-19 я направи задължителна за оцеляването на огромен брой бизнеси. Ако преди внедряването на нови дигитални решения се обмисляше с месеци и дори с години, то сега в много организации това се случи за броени дни.“ - споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ.

Според нея изключително важно е как позитивните ефекти в тази ситуация могат да бъдат запазени дългосрочно. „Живеем в свят, който се променя непрекъснато и настоящата криза е само едно от тези изменения. Но най-вероятно предстоят и други. Затова е от ключово значение възможността на бизнесите да се адаптират към новите условия. Много големи компании са станали такива именно в кризисни ситуации и днешните технологични гиганти не правят изключение – някои от най-знаковите сред тях са се развили именно по време на dot com кризата в началото на века. Възможности винаги има, стига организацията да може да се освободи от стереотипите и досегашния модел на работа, и да е готова да се промени.“ - добавя още тя.

Те също се промениха осезаемо през месеците на изолация. Сегменти, които до скоро едва прохождаха като онлайн поръчките на хранителни стоки, сега отбелязваха сериозен ръст. Много други – от онлайн покупките на фитнес оборудване за дома, през такива, свързани със здравето и почистващите препарати, до хардуера и платформите за видео стрийминг – също се радваха на нараснало търсене.

Някои фирми бързо промениха своите бизнес модели в съответствие с това. Например много заведения започнаха да доставят храна до домовете, което им помогна да запазят част от оборотите си. Промени се и часовият диапазон на поръчките, като много от потребителите станаха активни през целия ден. Това се отрази както на времето на публикуване на реклами в дигиталните платформи, така и на самите поръчки, логистиката и останалите аспекти от електронната търговия.

Добрата новина е, че технологиите, нужни за тази „насилствена“ дигитализация, са налични от години. Отворените платформи за онлайн магазини, както и SaaS платформите, позволиха на мнозина да си създадат такива проекти сравнително бързо и при достъпни условия. Фирмите, които вече се бяха позиционирали в онлайн пространството, сега преминаха по-безболезнено през периода на изолация. Онези, които не са, се опитаха скоростно да внедрят онлайн магазини, за да запазят поне частично оборотите си.

В същото време Жанет Найденова, председател на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА), сподели, че по данни от март и април, 35% от онлайн магазините очакват увеличени продажби през 2020 г., тъй като предлагат продуктови категории, които се търсят повече в настоящата ситуация. При други 45% обаче спецификата на продуктовите категории, както и недостатъчните количества на склад ще са причина за намаляване обема на продажбите. 10% от запитаните пък прогнозират, че увеличаването на транспортните разходи ще се отрази на годишните им приходи. Като цяло изводът е, че кризата се е отразила различно на онлайн магазините, в зависимост от техния профил, сегмент и степен на гъвкавост.

„Едно от предимствата на интернет е, че дори много малки фирми могат да се конкурират успешно с големи играчи в своите сегменти, ако са добре позиционирани онлайн. Тази тенденция стана видима и през последните месеци, когато малки онлайн магазини се радваха на нарастващи поръчки във време, когато много физически обекти от техния сегмент или не работеха, или не бяха посещавани от клиенти както преди.“ - Посочва още маркетинг мениджъра на СуперХостинг.БГ. Според нея голямото предимство на малките сайтове е, че са много по-гъвкави и по-адаптивни, което им е позволило да променят по-бързо своите продуктови категории, съобразявайки се с променящите се потребителски нагласи.

„Освен това този тип проекти разчитат много на създаването на общност в онлайн пространството, често техните собственици се познават с много от клиентите си и им е по-лесно да останат свързани с тях. Те често са семейни бизнеси, имат екип от няколко души и поддържат много тесни връзки със своята аудитория. Някои от тях комбинираха своите досегашни услуги с предлагането на обучения, създаването на видео съдържание и други съпътстващи онлайн дейности.“ - добавя Цветелина Ненкова.

 

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...