Охлаждане на финансовата еуфория в технологичните среди

След години на привидно безкраен растеж технологичният сектор и неговите масивни финансови оценки започват да се свиват в резултат на непредсказуемата икономическа обстановка в света. Тъй като целият пазар се опитва да се приспособи към „новото нормално“ след пандемията, дори най-големите играчи като Facebook, Amazon, Alphabet и Netflix преживяха няколко болезнени тримесечия, съпроводени от спадове на цените на акциите и принудителни съкращения на персонала.

Въпросът, който си задават икономисти и анализатори, е дали технологичният сектор всъщност е бил във финансов балон през последното десетилетие. Редица знакови лица – от съоснователя на Apple Стийв Возняк през собственика на Tesla Илон Мъск до високопоставени политици, включително бившият министър на финансите на САЩ Лари Съмърс, са изразявали неколкократно мнението, че технологичната индустрия се е превърнала в едва ли не устойчива на рецесия територия за големи инвестиции и постоянни печалби. Поредицата от съкращения и разочароващи резултати от второто и третото тримесечие обаче накараха инвеститорите бързо да преосмислят тази мантра.

Какви са мненията на водещи световни лидери от бранша?

Наблюдателите на пазара вече имат по-малко оптимистични прогнози за водещите технологични компании. За мнозина блясъкът на организации считани доскоро за „сигурен залог“ е изчезнал, като това важи и за такива в графата „еднорози“ (стартиращи компании, които се оценяват на 1 милиард долара или повече).
Катрин Дал е съосновател и главен изпълнителен директор на Beanworks by Quadient – компания, която е създала изкуствен интелект, управляващ счетоводство. Според нея се очакват повече съкращения в големите технологични фирми, особено ако рецесията се задълбочи. „Дори компаниите, които изглежда, че имат големи парични резерви, са съкратили голям брой служители. Netflix например е една от тях.“, каза тя пред медии наскоро.

Тоби Кнауп е съосновател и главен изпълнителен директор на D2iQ, корпоративна облачна платформа. Той е още по-смел в изказването си, заявявайки, че технологичният сектор вече показва признаци на дефлация. „Бяхме в балон“, казва Кнауп и допълва, че „тъй като много от акциите на компаниите, които обслужваме, паднаха с повече от 80% през последните 12 месеца, ние сме на мнение, че вече не сме в този балон.“
Какво искат днешните инвеститори от технологичния сектор?

Средностатистическият инвеститор (или респективно неговият финансов мениджър) обръща все по-голямо внимание на това да открие най-укрепналите компании, които могат да издържат през периоди на слаб растеж и разочароващи печалби.

Крейг Суенсруд, бивш маркетинг директор в Salesforce и в момента главен изпълнителен директор на Qualified, дава интересно обяснение на ситуацията в интервю за USA Today. Той изтъква факта, че технологичната индустрия е била само в режим „нагоре“ през последното десетилетие и същевременно е привлякла огромен брой млади служители. По думите му хората, които днес са под 35-годишна възраст, като цяло не са били в работоспособна възраст при предната такава рецесия и затова в момента много служители са изненадани, че е възможно да има съкращения и трудности в технологичните среди.

Според него начинът, по който инвеститорите сега гледат на технологиите, е изцяло различен от този през последното десетилетие. „През последните 12 години бяхме в огромен възходящ пазар с ниски лихвени проценти, еуфорични условия и безкрайни потоци от рисков капитал. Сега, когато преживяхме нулиране на пазара, мисленето бързо се измести към парични потоци, маржове и ефективност.“, заявява още Суенсруд.

Очевидно от компаниите вече се изисква да показват на инвеститорите как планират да правят пари и да оцелеят в дългосрочен план. Това е голяма промяна в сравнение с преди няколко години, когато стартъпи, които дори нямаха работещ продукт, можеха да натрупат милиарди долари от рискови капитали.

Ще започне ли „балонът“ отново да се надува?
Много от компаниите, създадени по време на кризата от 2008 г. и през по-ранния dot-com балон, като например Salesforce и Google, сега трябва да се адаптират към промените, за да оцелеят. Някои от старите играчи дори са се оказали изпреварени от конкуренти, които са намерили начин да останат гъвкави и да залагат на нови продукти и идеи, които са ги задържали в иновациите и в бизнеса. За много инвеститори обаче виждането, че технологичният пазар губи стойност и разочарова някои, е просто естествена част от жизнения цикъл на икономиката.

Освен това спадовете на пазара често вървят ръка за ръка с възможностите за инвестиране и точно в момента цените на акциите на редица технологични гиганти са доста ниски в сравнение с последните години. Именно затова инвеститорите се оглеждат за потенциални възможности, а това, което все още не е ясно, е накъде ще се насочат големите амбиции – дали към досегашните гиганти или към смелите иноватори, които се опитват да преобърнат сектора.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...