Новото приложение на Meta – Threads стартира в над 100 държави, включително в САЩ и Обединеното кралство, но все още няма планове за навлизане в европейския пазар, тъй като компанията на Зукърбърг се опасява от разпоредбите за поверителност на ЕС.
Очакванията към Threads са да стане съперник номер едно на Twitter, който в последно време активно се променя под ръководството на Илън Мъск. Threads е текстово базирано приложение за разговори, което в момента е свързано с Instagram, след като дебютира на съществуващата социална платформа късно в сряда. То привлече над 10 милиона потребители през първите няколко часа след пускането си в Съединените щати и Великобритания.
Как работи Threads?
Новото приложение излиза на сцената в момент, в който много потребители на Twitter изглежда започват да търсят алтернативи. То позволява на хората да публикуват текст, видеоклипове и снимки, като за разлика от Instagram, се фокусира върху разговори в реално време.
Междувременно Twitter, който претърпя редица противоречиви промени, откакто Мъск пое компанията миналата година, наскоро се сблъска с още негативни реакции, след като ограничи броя на туитовете, които неабонираните потребители могат да видят за един ден.
Потребителите на Threads могат да публикуват кратки публикации с дължина до 500 знака (повече от 280 на Twitter) и да споделят онлайн връзки, както и видеоклипове с дължина до 5 минути. Тъй като всичко е свързано и с другите медийни платформи на Meta, публикация в Threads може лесно да бъде споделена в Instagram или Facebook.
Threads е поразително подобен на Twitter по ключови функционалности. Потокът на информация в него включва публикации от акаунти, които потребителите следват, както и препоръки за нови открития, като няма опция да се вижда само съдържанието на акаунтите, които потребителите вече следват.
Threads е безплатен за ползване и подобно на други приложения на Meta се финансира от реклами.
Защо Threads не се появи в страните от Европейския съюз?
Приложението все още не работи в ЕС и може никога да не заработи, тъй като блокът има по-строги правила за поверителност от повечето други страни и създаде немалко главоболия на Meta през последните години. На практика не Съюзът блокира пускането на приложението, а корпорацията е тази, която е превантивно внимателна със сегашните си действия.
Източници, близки до Meta, разкриват, че компанията не предлага приложението в страните-членки на ЕС, тъй като не е сигурна в изискванията, определени от Закона за цифровите пазари, както и в новите правила за конкуренция на ЕС, регулиращи как големите онлайн платформи използват своята пазарна мощ. Европейската комисия в момента обсъжда регулациите с компании като Meta и се очаква да предложи повече насоки през септември. Но дори и тогава не е ясно дали Threads ще спазват строгите изисквания на ЕС за поверителност. Приложението е описано като „кошмар за поверителността“ от технически експерти, защото въпреки че е самостоятелно приложение, то импортира лични данни от Instagram.
Във версията за САЩ потребителите на Threads са информирани, че платформата събира широка гама от техните данни, включително здравна и финансова информация, хронология на сърфирането, местоположение, покупки, контакти, история на търсенията и друга чувствителна информация. В ЕС този вид комуникация между социалните медийни платформи е забранена. По подобен начин наскоро Meta беше възпрепятствана да стартира рекламни услуги в Whatsapp, които използват данни от Facebook и Instagram.
През януари тази година Meta беше глобена с над 377 милиона евро за липса на валидно правно основание съгласно Общия регламент за защита на данните на ЕС (GDPR) за пускане на поведенчески реклами във Facebook и Instagram.