Развитието на Employer Branding кампаниите у нас провокира работодателите, но и изгражда култура и очаквания в служителите.
Проучванията показват че заплащането е на четвърта позиция при избор на работно място. По-важни са работната среда, екипът, локацията и социалният пакет (допълнителните придобивки). Компаниите все повече се фокусират в създаването на среда, в която хората се чувстват добре и в която искат да се развиват. През последните няколко години развитието на работодателската марка е изключително значим процес за компаниите, тъй като намирането и задържането на таланти (подготвени и мотивирани служители) става все по-трудно. Работодателите обръщат изключително внимание на имиджа си, за да се снижат до минимум щетите от интензивната среда на пазара на труда.
„Employer branding е дали компанията се брандира извън собствения си екип или се брандира в собствения си екип по правилния начин. С правилния екип всичко може да се направи по-добре. Може би това е по-важната част от комуникацията.“ - категоричен е Юлиян Ефтимов, съосновател и управляващ директор на маркетинг агенция 3CON.
През последните години агенцията работи по развитие на работодателската марка за различни компании, сред които Фактор И.Н., Медицински комплекс “Доверие” и агенция за недвижими имоти “Нов Дом 1”. Кампанията “Ново начало с НОВ ДОМ 1” получи приз за първо място в категория Emerging leader” от конкура Employer Branding Awards 2024 на b2bmedia. Стажантската програма SWIPE RIGHT на 3CON за втора поредна година бе отличена в категория Innovation in Talent Education.
Динамичната и интересна тримесечна лятна стажантската програма включва уъркшопи с гост лектори от различни сфери на бизнеса, както и работа по реални проекти с ментори от агенцията.
Привличането и задържането на таланти в динамичния пазар на труда
Нормално е в един момент търсенето на работна ръка да повиши предлагането и съответно служителите имат много по голям избор, успокоява Юлиян Ефтимов. Проблемът с липсата на кадри засяга много сектори, а по данни на НСИ за края на миналата година се отчита повишаване на безработицата. Кадри няма, но не са изгубени талантите. Българският предприемач, претърпява проблеми, както всички други, но под друга форма. Иновациите струват пари, но са неизбежни, допълва още маркетинг експертът. Пътят към стабилизирането е труден, но не и невъзможен. Бъдещето е в модификацията.
“Employer Branding е всички действия за работа със служителите - от това как са облечени до това къде работят, как и с кого работят. Всички тези усилия на компанията трябва да работят в тази посока. Не може да говорим на външните аудитории “Компанията носи радост”, а в същото време служителите да спазват почти военен режим от 9 до 5 с 30 мин обедна почивка във фиксирано време. Цялата комуникация на една компания трябва да е в синергия и баланс.” - допълва той.
Привличането и задържането на кадри е изключително сложен процес, особено когато кадри липсват, но този процес предлага на служителите по-голям избор. Нови колеги няма, но това не означава че талантите са изчезнали. Именно тогава започва да се говори за изграждането на всички предимства на работната среда, които са компоненти на работодателската марка - Employer branding.
Днес компаниите срещат наистина големи трудности в тази посока и се надпреварват не кой ще е най-добрият, а кой ще понесе най-малко щети. Измислят различни стратегии, а голяма част ползват външни фирми за Employer branding, за да успеят да задоволят желанията на потенциалните кадри. Задържането и усъвършенстването на таланти става все по-трудно, но успешната Employer branding стратегия би променила облика не само на лидера, но и на успешната му работна среда.
“Не става въпрос само за популярност на бранда на компанията!” - категоричен е Ефтимов. Според него все повече за служителите има значение не само името, но и кой е лидерът, който ръководи компанията, кой е лицето. От определящо значение за избора на служителите е да виждат компанията като общност, като среда, в която да се развиват. Затова и търсенето на обратна връзка от служителите е необходимо да стане практика - реални споделени мнения, не анонимни. И реакциите след тях дават сигнал за свързаност.
Борбата за кадри става все по-ожесточена между компаниите на големия и динамичен пазар на труда. Проблемът с трудното задържане на таланти и тяхното привличане в основата си е свързан работодателя и неговия имидж. Това е едно от основните неща, с които трябва да се заеме ръководителският корпус на една фирма, за да бъде търсена и успешна. Инвестирането в развитие на работодателска марка се търси като практика все повече под най-различни форми и креативности, за да бъде един бизнес примамлив, успешен и уютен за качествени кадри. Добрите служители все повече се интересуват от името, което стои зад тях. Това се забелязва най-вече при поколението Z като основна работна ръка в наши дни. Подготвянето на успешна Employer branding стратегия носи и по-малки щети за бизнеса, превръща един работодател не просто в физическо лице на документи, а в истински лидер, способен успешно да задържи обучен и сплотен колектив.