„Изследвахме потребителските нагласи в 2 групи – на хора, сдобили се с жилище в нова сграда в последните 2 години, и на такива, които възнамеряват да сключат сделка в следващите месеци. Оказва се, че купувачите масово са готови да платят по-висока цена, за да получат жилище в хубава сграда и на добра локация. Това са предимства, които не могат да бъдат придобити впоследствие, както това е възможно с гаража или по-ефективното разпределение на помещенията, например. Затова и купувачите считат, че допълнителната сума е основателна инвестиция”, казва Александра Тодорова, маркетинг мениджър на BLD.
- ·Броят стаи, а не квадратурата, е определящ при покупката на ново строителство
- ·Гаражът е в плановете на около 40% от търсещите новопостроен имот
- ·Сервизните помещения са все по-желана част от апартаментите
Според изследването на компаията, наличието на съществуващо вече паркомясто или гараж е друго важно предимство и повод за надплащане за около 45% от запитаните. В случай, че няма прилежащ подобен обект към имота, 39% от хората декларират намерението и да купят гараж отделно, а 59% - да потърсят паркомясто за покупка.
Друга отчетлива тенденция сред купувачите на ново строителство е свързана с разпределението на помещенията и площта на желания имот.
Тристайните жилища остават най-популярни сред клиентите,а втората позиция в предпочитанията им заемат двустайните апартаменти. Според данните на компанията, желаещите да сключат сделка за двустаен или тристаен имот формират общо над 90% от всички. По-големите, както и едностайните жилища, рядко представляват интерес за масовия купувач и са резултат по-скоро от индивидуални нужди. В същото време, проучването на BLDсочи, че над 20% от възнамеряващите да купят нов дом биха искали повече стаи от тези, които обитават в момента, но не и по-голяма квадратура.
„Купувачите търсят функционалността, която им позволява по-големият брой помещения и са склонни на компромис с големината на отделните стаи. Много хора, живеещи в двустайни жилища, купуват тристайни, но със същата или близка квадратура. По този начин те получават удобството, което търсят, без да надскачат бюджета си или да се ангажират с по-сериозната поддръжка, която изисква голямата площ”,казва Тодорова.
Все по-устойчива става и тенденцията хората да държат на помощни помещения и място за автомобила си – гараж или паркомясто, мокро или складово помещения задължително присъстват в желанията на купувачите.
„Оказва се, че хората все повече започват да държат на наличието на гараж или паркомясто. Много голяма част от тях дори споделиха, че биха избрали компанията-инвеститор на база на това дали включва тази опция в офертната си цена”, казва Тодорова. „Успоредно с това се заражда и тенденция хората все по-често да търсят складово или мокро помещение, килер или дрешник. И макар тези функционалности да са рядкост в повечето нови сгради, потребителското търсене категорично посочва необходимостта те да са част от архитектурните планове”, допълва Тодорова.
Да се сдобият със собствено жилище – това е водещият мотив за покупка за преобладаващата част от запитаните. Промяна в семейния статус или желание за подобряване на качеството на живот чрез покупка на по-ново или по-голямо жилище също е сред факторите, които подпомагат решението за сделка. Въпреки това едва 20% от тези купувачи възнамеряват да продадат стария си апартамент, посочва се още в проучването.
Инвестиция на средствата вместо съхранението им в банка е мотив за около 15% от запитаните. Такъв е и делът на желаещите да се преместят в по-хубав квартал. Смяната на района се оказва безпроблемна за повечето купувачи, стига да намерят имот, който да отговаря на изискванията им.
„Едва 37% от хората предпочитат да останат в квартала, в който живеят, като от тях непреклонни са едва 9%”, казва Александра Тодорова. „За повечето от тези хора водещ е навикът, близостта до близки и роднини, както и до работното място. По-голямата част от запитаните обаче нямат против да заменят настоящите си район срещу по-престижен и комуникативен или срещу по-зелен и спокоен такъв.”
Дианабад, Изток, Изгрев, Лозенец и Борово са сред най-предпочитаните квартали, като според запитаните ключовите фактори за това един район да бъде желан са комуникативността, спокойствието, престижът и зеленината.
Периодът на търсене сред сключилите вече сделка за жилище ново строителство е под 6 месеца при 75% от купувачите, като за останалите 25% е било необходимо повече време за вземане на окончателно решение.
Картината по отношение на финансирането на сделката е многоцветна, посочват още от BLD. Преобладават хората, ползващи кредит или разполагат със спестени средства за цялостно или частично изплащане. Въпреки това немалка част от покупките са направени или планирани с финансовата помощ на родители и роднини или чрез продажбата на друг имот.
Между 60 000 и 100 000 евро е стойността на по-голямата част от покупките на потребителите, вече сключили сделка. Те представляват 55% от всички. С по-скъп имот – над 100 000 евро, са се сдобили 10% от хората, а с по-евтин – под 60 000 евро, останалите 35%.
Сходна е ситуацията при хората, планиращи в краткосрочен план да купят имот ново строителство. Около 65% са определили бюджет между 60 000 и 100 000 евро, малко над 30% смятат да похарчат до 60 000 евро, а едва 5% възнамеряват да платят над 100 000 евро за желаното жилище.
Повечето клиенти предпочитат жилище, закупено с готови настилки – 46% от всички, или на шпакловка и замазка – 31%.
„Нараства желанието на клиентите да получат имот в готово състояние – най-често срещаното желание е да влязат и да пристъпят към обзавеждане. За повечето хора полагането на подови настилки и боядисване е излишен ангажимент, но обзавеждането обичайно е стъпка, за която се доверяват предимно на себе си”, разказва Александра Тодорова.
Почистване и поддръжка на общите части, контрол на достъпа и охрана са традиционните допълнителни услуги, които потребителите търсят при покупката на имот в новопостроена сграда. Купувачите масово очакват да заплащат средно по 25 лева за тези услуги, тъй като са свикнали това да бъде обичайна сума за „чистачка и асансьор”. „Често тези услуги могат да включват и други дейности – поддръжка на зелените площи, видеонаблюдение. Но на тези опции обичайно са склонни клиентите с по-големи бюджети, които смятат че отделянето на 50 лева за тези услуги е обезпечен разход”, казва Тодорова.
Според Тодорова, и при двете изследвани групи има тенденция за покупка с цел подобряване на качеството на живот, а не на всяка цена належаща необходимост. Заинтересоваността от качеството на сградата, мястото, допълнителната поддръжка, помощните помещения, готовността да се смени кварталът са знаци, че българите все повече се интересуват от това да се сдобият не просто с имот, а с комфортна среда на обитаване.