Перфектната буря за бизнес имотите
Експерти от офисния сектор и сферата на човешките ресурси обсъдиха най-новите тенденции в управлението на хора и офис пространства, а дискусията се проведе в трансформираните общи части на столичния бизнес комплекс Мегапарк. Всички те се обединиха около заключението, че хибридният модел на работа – съчетание от присъствени дни и дни за домашен офис – ще се наложи като широко застъпена практика.
 
Таня Косева-Бошова, управляващ директор и партньор на Lion’s Head, изтъкна важността на офиса в корпоративната култура, която се определя не само от мениджмънта, но и от офисната среда. Тя се спря на инвестициите в Мегапарк в размер на 1 400 000 лева и посочи, че сградите днес са не само бетон и стъкло, а атрактивни пространства, които предлагат различни удобства и услуги за служителите. „Офис сградите, сертифицирани по екологични стандарти, ще стават все по-търсени. Дори имаме намерение да се обърнем към законодателя с идеята да се въведат данъчни облекчения за сертифицирани офис сгради, защото така ще насърчим по-бързото навлизане на най-високите стандарти в сектора и у нас.“, допълни още тя.
 
Петя Динолова,  мениджър „Бизнес развитие“ на Re:Benefit обърна внимание на съвременните решения при осигуряване на различни придобивки от работодателите и най-вече важността от индивидуален подход към всеки служител. По думите ѝ допълнителното здравно осигуряване вече е почти задължителен бонус за повечето компании, а някои от най-новите и полезни придобивки включват помощ при отглеждането на деца (детегледачи), почистване на дома и осигурен транспорт до местоработата. Психологическата помощ също се оказва изключително ценна и търсена, особено вземайки предвид изненадите, които поднесоха последните две години.
 
Георги Първанов, председател на контролния съвет на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ) спомена недостатъците на дистанционния режим на работа като снижаването на нивото на иновациите и липсата на ясни законови регулации, докато, по думите му, офисът предлага много по-пълноценна комуникация и по-добри възможности за кариерно развитие, базирани на живия контакт. Според неговите наблюдения е изключително трудно да се развива визия, мисия и работодателски бранд на една компания, ако това трябва да се случва изцяло дистанционно.
 
Иван Губерков, вицепрезидент на дивизията на OfficeRnD, отговаряща за разработката на софтуерно решение за управление на хибридна работа посочи, че пандемията е ускорила развитието на flex офис пространствата като co-working центрове, стаи за срещи и зали за събития, както и фиксирани работни места под наем. Инструментът за данни Flex Index отчита, че още през май 2021 г. започва траен възход в използването на flex офис пространствата. Чрез индекса се събират данни за заетостта на flex бюрата, потреблението на flex работните места, както и приходите от тях.
 
Красимир Петров, мениджър „Управление на активи и имоти“ на Cushman&Wakefield Forton прогнозира, че сегментирането на офис пространствата според тяхното предназначение и предлаганите услуги ще се засили. Той акцентира, че новият стандарт за офис пространството е то да предостави висококачествена корпоративна атмосфера, както и да има добавена стойност към изграждането на общности, интеракция и приятелски отношения.
 
В заключение по темата Таня Косева-Бошова посочи, че за инвеститорите в офисни площи е особено важен изборът на локация – лесно достъпна като транспорт и в зона с достатъчно места за пазаруване, забавление, спорт и др.
 
По повод бежанската криза и военните действия в Украйна експертите изразиха морална подкрепа за пострадалите от войната, както и увереност, че българският трудов и офис пазар може да поеме вълната, но в същото време препоръчаха законови промени, които ще позволят на работодателите да наемат бежанци за по-дълъг период от време.

Вижте още: