След като станахме свидетели на рекорден обем инвестиционни сделки с търговски площи през 2017 , пазарът в момента е подчинен изцяло на желанието на новите собственици за затвърждаване на пазарните им позиции. Растящите доходи в страната са следвани от нарастване на потреблението, ключово за развитието на пазара на търговски площи, отчитат от Cushman & Wakefield Forton.

Пазарът на наеми през първите месеци на годината остава сравнително активен. Благодарение на положителната икономическа перспектива в страната, много търговци считат настоящия момент за подходящ за разширяване на търговските си обекти. София и големите градове, останаха във фокуса на водещите компании в сектора на бързооборотните стоки, вериги спортни стоки, модни брандове в ниския и средния ценови клас и продуктите за здраве и красота. Интересът на наемателите кореспондира с амбицията на наемодателите да подобрят позиционирането си на пазара. В резултат, редица големи откривания бележат първите три месеца на 2018 – Billa и Douglas в Bulgaria Mall, 5 нови бранда от групата на LPP в Sofia Ring Mall и dm дрогерие в Mall Plovdiv.

“Наемите на първокласни площи – в търговските центрове и търговски улици в София се движат плавно нагоре поради липсата на ново предлагане.”, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton. “Средният наем на магазин с площ между 100 и 200 кв. м. на добра локация в центъра на София е 50 евро/кв. м. В търговските центрове той е около 32 евро/кв. м. Реалната запълняемост в добре представящите се обекти е почти 100%“.

За разлика от столицата, в другите големи градове в страната, предлагането на търговски площи се увеличава. През втората половина на годината се очаква да отворят Delta Planet Mall във Варна и Plovdiv Plaza в Пловдив. И в двата града вече има по два работещи мола и откриването на трети ще е предизвикателство. Планове за разширение на Galleria Мall в Бургас, обявиха и от Burgas MAS Real Estate. 

От Cushman& WakefieldFortonочакват през 2018 фокусът на инвеститорите да се измества към офис площите. Това обаче ще отвори врати за разширяване на различни групи наематели, като например кантини, банкови клонове, фитнес зали, кафетерии, модерни форми на магазини за книги и места за културни срещи и събития. 

Пазарът на търговски имоти няма как да достигне обема от предходната година заради ограниченото предлагане на първокласни активи. Не виждаме интерес от страна на нови инвеститори, затова очакваме доходността по сделките да се запази около 7% с тенденция плавно да намалява през следващите месеци.”, пояснява Иван Граматиков. По думите му в по-дългосрочен план тази тенденция едва ли ще се запази предвид покачването на лихвите и поскъпването на финансовия ресурс.

Вижте още:

Събитието откри „Седмицата на еврото“ с фокус влизането на България в еврозоната.Асоциацията на банките в България (АББ) подкрепи Десетата юбилейна...