Механизъм за индексация на стойността на строителните договори, изпълнявани с публични средства, може би скоро ще бъде намерен. Очаква се до броени седмици той да бъде приет с постановление на кабинета.
Това става ясно след поредното заседание на работната група във финансовото министерство.
По този начин през следващите месеци изпълнителите на проекти ще могат да си компенсират поне донякъде разликата между цените на материалите от времето, когато са подавали офертите и настоящия момент.
В средата на 2021 г. започна внезапно поскъпване на основни строителни материали: бетон, арматурно желязо, дървен материал, битум, стиропор.
Индексиране е необходимо най-вече за проектите, които се изпълняват с публични средства, особено по оперативните програми. Те се правят задължително след конкурси и търгове, проведени по Закона за обществените поръчки. И от подаването на офертата до сключването на договора и реалното изпълнение често минават една, две и дори повече години.
Изпълнението на проекта по този начин е заплашено от провал, защото стойността на материалите е калкулирана към момента на подаването на офертата.
В страната в момента се изпълняват договори за 1,9 млрд. лв. само за ВиК проекти по оперативна програма “Околна среда”. Става ясно, че общо строителство за около 4 млрд. лв. е заплашено да остане недовършено.
Ситуацията стана още по-сложна след началото на войната в Украйна, тъй като Русия и Украйна произвеждат около 40% от суровото желязо в Европа и приблизително толкова от профилите, от които се прави арматурата.
За кратко време цените на тези материали се увеличиха до 2300-2400 лв. на тон, а това е около 50% над цените им в началото на 2021 г.
Сложността при индексирането на строителните договори идва най-вече от това, че в различните видове строителство делът на определени материали е много различен.
Обикновено той образува около 60-70% от крайната себестойност, останалото са трудът, техниката и консумативите.
Различно се строи жп линия, жилищна или административна сграда, пречиствателна станция или хипермаркет, или се преасфалтира път. Делът на арматурата, бетона, дървения материал, битума или стъклопакета е много различен.
Нерядко строителни фирми искат 40, дори 50% увеличение на крайната цена, защото арматурата е поскъпнала с толкова. Те обаче строят например жп линия, където използването на този материал не е толкова голямо, колкото би било в една административна сграда.
Според участници в работната група след двумесечни дебати се е стигнало до съгласие строителните договори да се разделят на пет основни категории. За всяка от тях се прави различна формула, която да отразява реалното участие на отделните материали, така че индексацията да е адекватна на вложеното.
Забавянето на изработването на механизма идва от това, че далеч не за всички строителни материали има референтни цени, взети от надеждни източници. Когато проверяват в индексите на НСИ, от финансовото министерство намират едва десетина позиции. На базата на данните заключението на експертите е, че стойността на строителните договори, започнати преди средата на 2021 г., трябва да се увеличи с 12%. С което строителите, естествено, не са съгласни, защото и най-консервативните сметки показват, че крайната стойност на строителството за последната година се е вдигнала с 25%.
Затова сега се изготвя таблица с данните за цените и онези, които не се следят от НСИ, ще се вземат от Евростат или от борсите.