Представяме Ви историята на Виктория Дудева, която е на 24 г. и вярва, че изкуството е нейна страст и водеща цел в живота. Завършила е 32. СУИЧЕ "Св. Климент Охридски" в София, но понеже е творческа натура решава да продължи обучението си в там, където може да използва своето въображение. Затова и записва специалност „Инженерен дизайн“ в Лесотехническия университет в София.
Как прави своя избор за ВУЗ един млад човек – има ли достатъчно информация, така че да се ориентира кариерно, или нещо може да се подобри още в процеса?
Кариерното ориентиране за младите е особено трудно веднага след завършване на гимназиален етап. Дори да имат достатъчен обем информация, току-що завършилите училище са често объркани. Затова е важно да се вслушваш в себе си, тогава идва и правилното решение. Подобрението е в разучаване, търсене и опитване.
Какво няма да забравите по време на обучението си: полезно, неполезно, важно и пр.?
Докато се изучавах в бакалавърската си степен ми направи впечатление от какво значение е и колко е ценна всяка една дисциплина. Колко са взаимосвързани и подценяването на една би довело до затруднения при друга.
Няма да забравя забавните моменти с колеги, безсънните нощи над учебниците и как се справяхме с поставените задачи (някои от тях в последния момент).
Имахте ли достъп до реални бизнес казуси и практика по време на обучението? - Практиката, според мен, е основното средство да добиеш представа за натрупаните знания до момента и да получиш нови. Университетът предоставя такава възможност още в първи курс, така е и по-лесно за студентите. Освен практическите занятия за нас бяха полезни и реалните примери, разказани от преподавателите, както и срещите със специалисти от бранша.
Какво ви беше трудно по време на обучението?
Трудна задача за мен беше организирането на времето, тъй като се стараех да уча, като поддържам високо ниво, и успоредно с това работех.
Трябва ли да се направят промени в начина на преподаване в ЛТУ и изобщо във висшите учебни заведения, така че да се мотивират младите хора да учат и се развиват?
Младите хора биха се мотивирали при наличието на още повече млади хора в университета. Вдъхновяващо е да виждаш изложени реализирани проекти от студенти – това е физически поглед над нечий труд. Увеличаване на бройката на конкурси и изложби, изучаване на още повече съвременни, иновативни технологии също би стимулирало допълнително младите.
Защо според вас младите хора масово избират да учат навън и трябва ли да променим това?
Да учиш в чужбина се предпочита не само поради голямото разнообразие от специалности, но и заради „по-атрактивните“ дестинации и откъсване от така познатото ежедневие – ново място, нови и различни хора. По мое мнение, играе голяма роля и клишето, според което тук в страната ни няма реализация. Напротив, в България има многообразни специалности и университети, като смятам, че обучението поддържа висок стандарт, който не отстъпва на този в чужбина. Всеки човек има поле за изява и възможност за реализация, стига да има желание и да се труди.
С какво според вас е атрактивна вашата специалност и как си представяте бъдещото си развитие?
Бакалавърската специалност „Инженерен дизайн“ привлича с разнородността от дисциплини и възможностите за развитие в различни професии. Бързоразвиващите се технологии и постоянни иновации в сферата поддържат любопитство към дизайна и стремеж за усъвършенстване. Затова и избрах да продължа висшето си образование с магистърската програма „Мебелна индустрия 4.0“. Тя съчетава изучаване на автоматизацията и дигитализацията на производствените процеси в мебелната промишленост.
Продължавам да се развивам в бранша, като наскоро започнах работа като конструктор на мебели. Плановете ми за бъдещето са да надграждам себе си и професионалните си умения.