Автомобилните производители забавят прехода към изцяло електрически коли

Продажбите на електрически и plug-in хибридни автомобили ще скочат до нов глобален рекорд през 2024 г., въпреки забавянето на растежа на някои пазари, според прогнози на влиятелната Международна агенция по енергетика (IEA). Изчисленията са, че ще бъдат продадени 17 милиона електрически превозни средства с батерии и плъгин хибридни двигатели през тази година, което е с над 20% повече в сравнение с 2023 г.

Производителите на автомобили обаче се оплакаха, че растежът на търсенето на електрически коли се забавя, което ги принуждава да предлагат отстъпки, за да се конкурират. Въпреки че това може да навреди на някои производители, надеждите са, че по-ниските цени вероятно ще ускорят прехода.

Автомобилният пазар се раздвижва, но скептицизмът за електромобилите нараства

Регистрациите на нови автомобили в Европейския съюз са нараснали с почти 14% на годишна база през този април, като изцяло бензиновите автомобили губят пазарен дял.

По-конкретно броят на новите автомобили, регистрирани в ЕС, възлиза на 913 995 единици миналия месец. Това е годишен скок от 13,7%, според наскоро публикувани данни от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).

Драматичен ръст се наблюдава в страни като Румъния (+34,6%), Дания (+27,1%), Полша (+25,1%) и Испания (+23,1%), като Кипър води убедително групата със +105,4%.

Производителите, регистрирали най-голямо увеличение в продажбите си, са Honda, Volvo и Toyota. Лидер по пазарен дял обаче остава Volkswagen Group с общо 254 019 единици и годишен ръст от 15,5%. Компанията притежава и най-много марки, включително Skoda, Audi и Porsche.

Най-смелите предвиждания посочват, че повечето електрически автомобили ще струват колкото техните бензинови еквиваленти до 2030 г. Факт е, че американският производител Tesla понижи цените съвсем наскоро, докато се бори да запази пазарния си дял на фона на ожесточена конкуренция от страна на китайски съперници като BYD.

Темпото на промените

Що се отнася до източниците на енергия за превозни средства, регистрациите на електрически автомобили с батерии са нараснали с 14,8% до 108 552 единици през април, като пазарният им дял се запазва стабилен на годишна база от около 12%.

В Германия е най-големият абсолютен брой регистрирани електрически автомобили (29 740), което обаче е реален годишен спад от 0,2%. Електрическите регистрации са се понижили също в Хърватия (-70,3%) и Ирландия (-41,6%).

Защо обаче се получава този обратен ефект? Някои експерти посочват не само недостатъчната инфраструктура за зареждане, но и факта, че електрическите превозни средства все още са твърде скъпи за много потребители. Това е проблем, който няма да бъде подпомогнат от отблъскването на ЕС срещу по-евтините китайски модели, тъй като политиците твърдят, че субсидираните стоки създават неравнопоставени условия за европейските производители.

Поради недостатъчното търсене, Ford Europe отложи целта си да продава само електрически автомобили в Европа до 2030 г. Мениджърът Мартин Сандър каза, че първоначалната цел е „неуместна“, тъй като продажбите са „под очакванията“.

„Не можем да прокараме електромобили на пазара срещу търсенето. Няма да плащаме санкции. Няма да продаваме електромобили на огромни загуби.“, обясни той на срещата на високо равнище на FT за бъдещето на автомобилите този месец.

Подобен ход предприе и Mercedes-Benz - „Клиентите и пазарните условия ще определят темпото на трансформацията“, заяви компанията майка Daimler в доклад през февруари.
Регулаторите са на различно мнение от компаниите

За да намали общите въглеродни емисии, Европейският съюз прие закон миналата година, чиято цел е всички нови автомобили и микробуси, продавани в Европа, да са с нулеви емисии от 2035 г. Компаниите, които не се съобразяват с това, ще бъдат изправени пред тежки глоби.

Фатих Бирол, енергийният икономист, който ръководи IEA, призна, че продажбите са по-силни в някои страни, отколкото в други, но добави, че има ясен импулс за прехода. „Вместо да намалява, глобалната EV революция изглежда се подготвя за нова фаза на растеж“, смята той.

Вълната от инвестиции в производството на батерии предполага, че веригата за доставки на EV напредва, за да отговори на амбициозните планове на автомобилните производители за разширяване. В резултат на това се очаква делът на електромобилите по пътищата да продължи да нараства бързо.

През първото тримесечие на 2024 г. е имало повече продажби на електрически и plug-in хибриди (които комбинират бензинов двигател с батерия), отколкото през цялата 2020 г., посочва IEA.

Хибридите все още отделят големи количества CO2, въпреки че някои в автомобилната индустрия твърдят, че ако се използват правилно, те са необходима стъпка за намаляване на емисиите, докато обществената инфраструктура за ел. зареждане не се подобри.

Някои страни са се концентрирали върху насърчаването на приемането на електрически превозни средства: 4/5 от всички коли, продадени в Норвегия през 2023 г., са били електрически. Политиките обаче се различават значително, като Китай и по-богатите европейски страни като цяло са пред останалия свят, включително САЩ.

Моментът за приемане на електрически автомобили в Европа е силно повлиян от регулациите, тъй като производителите се опитват да извлекат печалби от своите бензинови и дизелови модели, като същевременно избягват глобите за неуспеха си да продадат достатъчно електрически коли.

Вижте още:

Държавата започва обсъждането на възможностите за изграждането на консолидиран платежен механизъм за компенсиране на производителите при форсмажорни обстоятелства. Това се...