1654185-1Покажете на служителите и клиентите си, че наистина държите на тях и то устойчиво във времето. Това се отплаща в трудни моменти като настоящия, коментира Иван Илчев, основател на Casa Kakau в специално интервю за b2b Media.

Иван Илчев e маркетолог, завършил бакалавърска степен по „Международен бизнес и мениджмънт“ в Утрехт, Холандия; магистърска степен по маркетинг мениджмънт в „City University of Seattle“, САЩ; и магистърска степен по „Международен бизнес“ в Софийски Университет „Св. Климент Охридски“. Той основава Casa Kakau като семейна компания от Пловдив, произвеждаща здравословен, натурален шоколад по технологията „bean to bar“ /от какаови зърна/. Историята на фирмата започва през есента на 2016 година, когато със съпругата му решават да приготвят домашен шоколад от какаови зърна за сина си. Той е със силни хранителни алергии, затова шоколадът трябва да бъде без мляко и млечни продукти, без добавки, без лецитин, без глутен, без подобрители, консерванти и стабилизатори. Продуктът става много вкусен и двамата решават да споделят това здравословно изкушение с приятели и хора извън семейството. Така започват да предлагат продуктите на специализирани базари и изложения и постепенно изграждат собствено производство.

Как един сравнително млад бизнес успя да преодолее предизвикателствата на настоящата криза и беше ли тя по-щадяща за вашите продукти?

По-щадяща със сигурност не! Това мога да кажа за настоящата пандемия. Въпреки, че индустрията, в която оперираме е производство на храни, нашите продукти спадат към луксозните занаятчийски стоки и това даде отражение. Хората основно мислиха за най-необходимото. Едва, когато истерията от първите дни на карантината утихна, клиентите се върнаха към продуктите, които им доставят наслада. За нас това беше труден период и може би все още е, защото хората все още се притесняват какво ще се случи в близко бъдеще, как ще се развият нещата на есен и през зимата, ще има ли други вълни на епидемия и дали ще запазят работата си. Всичко дава отражение не само на продажбите, но и на нас като работодатели. Персоналът ни винаги е бил с приоритет. Нашите колеги и нашите клиенти винаги идват на първо място. Може да звучи клиширано, но всеки, който е комуникирал с нас знае колко внимание отделяме на всеки казус и нужда. И ако за някой работния ден приключва в 17:00, за нас той е свършил с фрази, като „радвам се че се разбрахме…“ или когато чуем думите „благодарим ви за всичко, което направихте…“. Стараем се да предадем тази позитивна нагласа и енергия в работа на всеки наш служител. Доверието в колегата, че ще ти помогне, когато не успяваш да се справиш с преумората или задачите е нещо, което е от изключителна важност за доброто ни представяне. Аз имам вяра в колегите си и те са спокойни, че всеки ден правя максималното по силите си да развивам Casa Kakau, за да удовлетворяваме нашите клиенти.

Има ли партньорства и конкретни инициативи, които ви помагат да серазвивате в ситуация, когато повечето бизнес процеси са нарушени?

Бих казал, че добрата комуникация и доверието между нас, клиентите и партньорите много ни помогна. Ние сме малък, но изключително гъвкав и адаптивен екип и успяхме бързо да се нагодим към новото естество на работа под карантина, без това да попречи на производствения цикъл и начина, по който изпълняваме поетите ангажименти. Нещо повече, даде ни време да подготвим нови продукти и стратегии, които нашите клиенти скоро ще видят на пазара. Ако трябва да отлича
най-ценното по време на тези тежки месеци, това е работата ни с електронните платформи. Когато физическите обекти бяха затворени или не работеха с предишния си капацитет, те поеха тежестта да са до клиентите ни и да им доставят любимите продукти на Casa Kakau.


Имаше ли изгубени пазари и как оценявате развитието на кризата у нас и на други места?

Изгубени пазари нямаме, но пропуснати ползи със сигурност реализирахме. Цяла Европа беше блокирана, а от там и нашите партньори извън страната. Транспортът бе затруднен, търговските им обекти бяха затворени или работеха не с пълния си капацитет. Оборотите им спаднаха, а някои бизнеси дори затвориха за повече от два месеца. Сега, когато Европа постепенно започва да се отърсва от преживяното, проблемите започват да излизат наяве. За изминалото изтичащите срокове на годност започнаха да притискат бизнеса, някои клиенти дори трябваше да бракуват голяма част от малотрайните си продукти. Това оказа още по-голяма финансова тежест и естествено се отрази на поръчките на нови продукти. Всички наши партньори в Европа по един или друг начин претърпяха загуби. Някои от тях ще успеят бързо да се възстановят, но други не. Така ефектът от кризата ще има дълъг отзвук както в България, така и в Европа и трябва да сме готови да ги посрещнем. Затова и не преставаме да разработваме нови продукти и начини за достигане на потенциални клиенти. Covid-19 ни научи да сме още по-гъвкави и иновативни.

Успяхте ли да запазите служителите на компанията, как ще работят те в бъдеще?

Успяхме да запазим всички наши колеги. Те и клиентите ни са най-ценният ресурс. Не спирам да го повтарям всеки ден и да работя в тази посока. Винаги се водя от максимата: „За мен може да няма, но за хората, които разчитате на мен трябва да намеря!“ Това важи не само за заплати и сигурност на работното място, но и за оправдаване на доверието на нашите клиенти, които в тези трудни моменти не престанаха да ни се доверяват и подкрепят. Casa Kakau олицетворява философията на нашия семеен бизнес. В едно семейство трябва да има доверие, откритост, съпричастност и разбиране, за да устои на външните предизвикателства. Вярвам, че успяваме да го постигаме и непрекъснато търсим обратна връзка от нашите партньори как да подобрим работата си с тях.

Като цяло секторът, в който оперирате, също е под стрес - какви мерки са необходими за него?

По-бързо отваряне към другите страни в ЕС, надеждни доставки на суровини и материали и може би по-малко насаждане на страх и паника. Да, ще трябва да се научим да живеем с мисълта за „дебнеща за ъгъла“ нова пандемия, но не можем да спрем да живее ми да се храним. Не можем да спрем да се наслаждаваме на живота и това, което имаме и което обичаме. Храната и любимите ястия трябва да са достъпни за хората и те да могат да ги открива спокойно на същите онези места, както и преди кризата. Затварянето на граници и търговски обекти предизвика стрес в ритъма на живот. Ако до преди година знаехме от къде купуваме любимите си неща, сега много от местата са недостъпни или затворени. Част от тях нямат наличности, с намалено работно време са или допускат по-малко пазаруващи на територията си. Получихме много обаждания от клиенти къде могат да намерят наши продукти във физическите магазини. Въпреки дигитализацията и нарастващия стокооборот онлайн, все още има много хора, които искат да разгледат, докоснат и усетят продукта в ръцете си. Да не забравяме, че пазаруването не е само необходимост, за много хора това е лайфстайл, който е част от радостта на живота.

Какви очаквания имате за бъдещето му развитие?

Тенденциите са за все по-голяма дигитализация на търговията с бързооборотни стоки - по-голям обем на продажбите онлайн. За съжаление, това ще отнеме от емоцията на физическото пазаруване, но явно ще трябва всички да се адаптираме. Затова и присъствието на марки като нашата ще трябва да е все по-осезаемо онлайн, където са все повече от нашите клиенти. Естествено, не трябва да забравяме и тези, които предпочитат традиционния начин на продажба. За тях разчитаме на достойно защитаващите правото си на съществуване – малки, специализирани търговски обекти. Те са междинното звено между електронните магазини и хипермаркетите – местата, където те познават като човек, а не като поведенчески модел.

Как се промениха навиците на потребителите междувременно? С какви нови продукти или услуги ще отговорите?

Притеснението да излизат и общуват, накара много хора да пазаруват от дома или офиса. Сега, когато търговските обекти са отворени, сякаш част от това притеснение да сме сред хора остана. Времето ще покаже дали това поведение ще се запази и дали ще имат устойчив растеж. Едно е сигурно, хората станаха по-нетърпеливи, изискващи повече нови неща и търсещи нетрадиционното, натуралните и чистите храни. Дори и на по-висока цена, натуралните и чисти като състав продукти изместват индустриалните храни. Към това сме насочили и нашите усилия – да развиваме сегмент, който да остане верен на нашата философия за здравословни продукти, като същевременно е достъпен и вкусен. Скоро ще го откриете по рафтовете и в профилите на предпочитане от вас места за пазаруване.

Какви са вашите Топ 3 лични съвети за справяне с кризата?

  1. Бъдете гъвкави, търсете начин да удовлетворявате непрекъснато променящите се нужди на клиентите ви.

  2. Ценете кадрите си! Те и вашите лоялни клиенти са най-ценният ви ресурс. Покажете им, че наистина държите на тях и то устойчиво във времето. Това се отплаща в трудни моменти.

  3. Отстоявайте принципите си. Партньорите ви ще могат да разчитат на вас дори и в критични ситуации, защото ще могат да ви имате доверие.

 

 

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...