Възможностите на ChatGPT и докъде ще стигне изкуственият интелект

Разработването на изкуствен интелект е от онези технологични процеси, чиято скорост нараства експоненциално, т.е. все по-бързо спрямо етапа на собствения си напредък. През 2022 г. станахме свидетели тъкмо на това. Актуална информация от проучване на IBM показва, че между първото и второто тримесечие на миналата година е имало увеличение от 259% на обявите за работа в областта на ИИ в Европа.

Точно затова не е изненадващо, че преди броени седмици се издигна ударната вълна на един нов технологичен бум, а именно проекта ChatGPT на американската компания OpenAI. Причината за сериозния интерес към него от страна не само на IT общността, но и на редица други експерти и медии, се крие в това, че става въпрос за третата версия на интелигентния чатбот, наречена ChatGPT 3. Сега той може да генерира впечатляващ текст, видеоклипове и снимки от нулата, да синтезира информация и да пише програмен код.

Ботът е обучен с огромно количество информация от цялото интернет пространство, която е била налична до 2021 г., но не и след това. Той може да разбира най-различни въпроси от хората и да им отговаря изчерпателно, спестявайки много време за разглеждане на тонове източници. Освен това софтуерните разработчици го използват за създаването на алгоритми за конкретни задачи.

По-далновидните наблюдатели вече прогнозират без съмнение, че този изкуствен интелект ще засегне всяка една област от банкирането до здравеопазването и много скоростно ще промени облика на редица индустрии и организации. Преди това да се случи обаче, е необходима още една стъпка, а именно появата на ChatGPT 4, която е вероятно да видим още през 2023 г. Съобщава се, че четвъртата версия ще има 1 трилион параметри, което означава, че ще произвежда още по-точни отговори и ще го прави по-бързо. Американската компания Microsoft действа решително и вече обяви намеренията си да инвестира 10 милиарда долара в ChatGPT.

По неофициални данни сделката е технологичният гигант да получава 75% дял от печалбите на OpenAI, докато не върне парите от инвестицията си, след което ще поеме 49% дял в управлението. Това може да помогне на Microsoft да увеличи значително своето влияние в уеб търсенето, което както знаем никак не е голямо, защото този сегмент е почти изцяло контролиран от Google.

Илън Мъск, който е един от ранните създатели на OpenAI, вече критикува ChatGPT, че отказва да отговаря на въпроси по конкретни теми (като например околната среда) поради начина, по който е програмиран. Друго нещо, за което трябва да се внимава, е как другите технологични гиганти ще реагират на тази неочаквана конкуренция. Ръководството на Google например зададе „червен код“, когато ChatGPT 3 стартира, поради опасения за това как ситуацията ще се отрази на най-голямата търсачка. В бизнес средите се знае обаче, че Alphabet (компанията майка на Google) разполага със свой много сериозен изкуствен интелект.

В средата на миналата година поверителна информация за него беше разкрита от служител на компанията, който впоследствие беше съкратен заради случката. Става дума за Блейк Лемоан – бивш инженер на Google, участвал в разработването на изкуствения интелект.

В свое интервю той описа системата, върху която работи, като разумна, с възприятие и способност за изразяване на мисли и чувства, които са еквивалентни на тези на човешко дете. „Ако не знаех точно какво е това, коя е тази компютърна програма, която създадохме наскоро, щях да си помисля, че е 7-8 годишно дете, което случайно разбира от физика“, заявява той пред Washington Post.

Числата говорят сами за себе си. Когато популярната платформа за стрийминг на филми и сериали Netflix излиза на пазара, са ѝ необходими 3 години и половина, за да достигне 1 милион потребители. На Facebook са му необходими 10 месеца, на Spotify – 5 месеца, а на Instagram едва 2 месеца и половина. На ChatGPT му бяха необходими 5 дни. Факт е, че настъпва нов период за изкуствения интелект и предстои той да бъде внедрен в много сфери и човешки дейности.

Докато този етап премине успешно обаче, се отваря едно необятно пространство от възможности и предизвикателства за бизнеса и за отделните потребители. Във всеки случай е редно да обърнем внимание на този тип технологии и на това как могат да са ни полезни, защото в един момент конкурентният пазар ще се погрижи те да заемат своето място в решаването на конкретни проблеми и да достигнат до всички интернет потребители.

Вижте още: