Как компаниите в България реагират на "новото нормално"
5% от компаниите в България възнамеряват да увеличат дългосрочно опцията за дистанционна работа, но все още не са разработили стратегия за това, докато 39% вече имат план или активно го градят. Това сочи проучване за гъвкавото работно време “Thrive HR Voice 2021“ на Mercer Marsh Benefits (MMB), част от Marsh & McLennan Companies. Изследването отговаря на въпроси за това как другите компании в България реагират на „новото нормално“ в условията на Covid-19.
Информацията е селектирана от HR колегите за техните фирми. Проучването, в което се включват общо 207 компании, е част от пазарния проект на MMB – Thrive и Thrive45 Employee Voice - изследване за гласа на служителите и HR Drive и Thrive (дискусионна платформа по горещи теми за работодателите и служителите).
Много корпорации вече са открили, че ключът към отговаряща на бъдещето фирмена култура е в това да дадеш избор на служителите - като се започне от мястото, където те могат да работят. Ето защо 46% оставят хората сами да решат колко дни да са в офиса, а 13% от тях съобщават, че ще предоставят възможности за отдалечена работа без ограничения, докато 17% са готови да дадат възможност за отдалечена работа за половината от общото работно време на техните служители. Като цяло тенденцията във всяка индустрия се отлага в зависимост от конкретния вид работа и оперативния бизнес на всяка компания.
За повече от 76% от организациите в България гъвкавост като вид договор за наетите работници, както и променливи работни седмици, остават неприложими. Тази локална тенденция е доста далеч от прогнозата, която Mercer Global Talent Trends Summary отчита. Според 77 на сто от интервюираните изпълнителни директори в световен мащаб през следващите 3 години значителна част от работната сила ще се състои от хора на свободна
Изборът на мястото на работа - част от бъдещата корпоративна култура практика. Резултатите за България сочат, че работниците на свободна практика са били използвани в 27% от високотехнологичните компании преди Covid-19 и оттогава се разрастват.
Най-често компаниите в страната осигуряват или възстановяват разходи за лаптопи (95%) и монитори (74%). Въпреки факта, че българският Кодекс на труда е по-изгоден за служителите, като работодателят има задължението да осигурява всички комунални услуги, интернет, електричество и др., само 25% от работодателите плащат такива разходи.
Междувременно повечето компании (82%) са прехвърлили съществуващо офис оборудване за своите хора, работещи дистанционно, докато 20% възстановяват разходите въз основа на разписки, а 10% от организациите предоставят еднократни плащания.
Преведено в числа - 714 лева е средната сума за еднократни плащания (данни, предоставени от 11 компании), а 54 лева е тази, която 3 компании предоставят като месечно плащане.
В настоящата среда това, което компаниите виждат като съществено, е трупането на повече опит в новите условия за работа. От 16 възможности, които могат да отбележат, участниците в проучването се фокусират най-вече върху културата, разбирането и удобството на отдалечено работно място. Важно е да се отбележи, че компаниите са наясно с факта, че преструктурирането на начина на работа в организацията като цяло ще повлияе и на всеки човек, който работи за нея, като това включва и здравето благосъстоянието или специфични нужди на служителите при работа от разстояние.
Пандемията от COVID-19 се превърна в тест за вида и начина на работа в световен мащаб. Гъвкавостта на компаниите ще бъде ключова и в предстоящите пост-пандемични условия. Корпорациите ще трябва да преразгледат и изменят своите политики и разпоредби за човешките ресурси, така че да осигурят ефективност в работата от дистанция.
5% от компаниите в България възнамеряват да увеличат дългосрочно опцията за дистанционна работа, но все още не са разработили стратегия за това, докато 39% вече имат план или активно го градят. Това сочи проучване за гъвкавото работно време “Thrive HR Voice 2021“ на Mercer Marsh Benefits (MMB), част от Marsh & McLennan Companies. Изследването отговаря на въпроси за това как другите компании в България реагират на „новото нормално“ в условията на Covid-19.
Информацията е селектирана от HR колегите за техните фирми. Проучването, в което се включват общо 207 компании, е част от пазарния проект на MMB – Thrive и Thrive45 Employee Voice - изследване за гласа на служителите и HR Drive и Thrive (дискусионна платформа по горещи теми за работодателите и служителите).
Много корпорации вече са открили, че ключът към отговаряща на бъдещето фирмена култура е в това да дадеш избор на служителите - като се започне от мястото, където те могат да работят. Ето защо 46% оставят хората сами да решат колко дни да са в офиса, а 13% от тях съобщават, че ще предоставят възможности за отдалечена работа без ограничения, докато 17% са готови да дадат възможност за отдалечена работа за половината от общото работно време на техните служители. Като цяло тенденцията във всяка индустрия се отлага в зависимост от конкретния вид работа и оперативния бизнес на всяка компания.
За повече от 76% от организациите в България гъвкавост като вид договор за наетите работници, както и променливи работни седмици, остават неприложими. Тази локална тенденция е доста далеч от прогнозата, която Mercer Global Talent Trends Summary отчита. Според 77 на сто от интервюираните изпълнителни директори в световен мащаб през следващите 3 години значителна част от работната сила ще се състои от хора на свободна
Изборът на мястото на работа - част от бъдещата корпоративна култура практика. Резултатите за България сочат, че работниците на свободна практика са били използвани в 27% от високотехнологичните компании преди Covid-19 и оттогава се разрастват.
Най-често компаниите в страната осигуряват или възстановяват разходи за лаптопи (95%) и монитори (74%). Въпреки факта, че българският Кодекс на труда е по-изгоден за служителите, като работодателят има задължението да осигурява всички комунални услуги, интернет, електричество и др., само 25% от работодателите плащат такива разходи.
Междувременно повечето компании (82%) са прехвърлили съществуващо офис оборудване за своите хора, работещи дистанционно, докато 20% възстановяват разходите въз основа на разписки, а 10% от организациите предоставят еднократни плащания.
Преведено в числа - 714 лева е средната сума за еднократни плащания (данни, предоставени от 11 компании), а 54 лева е тази, която 3 компании предоставят като месечно плащане.
В настоящата среда това, което компаниите виждат като съществено, е трупането на повече опит в новите условия за работа. От 16 възможности, които могат да отбележат, участниците в проучването се фокусират най-вече върху културата, разбирането и удобството на отдалечено работно място. Важно е да се отбележи, че компаниите са наясно с факта, че преструктурирането на начина на работа в организацията като цяло ще повлияе и на всеки човек, който работи за нея, като това включва и здравето благосъстоянието или специфични нужди на служителите при работа от разстояние.
Пандемията от COVID-19 се превърна в тест за вида и начина на работа в световен мащаб. Гъвкавостта на компаниите ще бъде ключова и в предстоящите пост-пандемични условия. Корпорациите ще трябва да преразгледат и изменят своите политики и разпоредби за човешките ресурси, така че да осигурят ефективност в работата от дистанция.