Министерският съвет внесе в Народното събрание законопроект, с който се удължава действието на бюджета за 2022 година, но за не повече от три месеца.
Възникват няколко въпроса.
Съществува ли основание за внасяне и какво ново се прави с този законопроект?
Законопроектът е внесен на общо основание от МС - чл. 87 от Конституцията.
Предвид, че законопроектът за Държавния бюджет е специален и никъде в нормативната уредба не е предвидено подобно действие, то трябва ли Народното събрание да го разглежда?
В Законът за публичните финанси, в чл. 87 е предвидено, че при неприемането на закон за бюджета, се изпълнява приетия, но за не повече от три месеца, без да се брои времето, в което няма Народно събрание!
В този смисъл, какво точно предлага МС?
С внесения законопроекта се запазват или променят данъчни, социално-осигурителни режими, здравно-осигурителни, бюджетни взаимоотношения и други.
Това, де факто са промени. Но отново няма нормативно основание за подобни действия.
Законопроектът влиза в сила на 1 януари 2023 година!
Законът за ДБРБ е годишен и преключва своето действие на 31.12.2022 година!
Всъщност старият закон е възкресен на следващият ден!
Актуализация на бюджета ли е? Частични промени ли са?
Спазвайки законите и Конституцията на страната, Народното събрание следва да се придържа към действащото законодателство и да предприеме действия и решения в рамките на Закона.
Правните казуси са налице. А никой от НС не се е допитал до Конституционния съд.
И не на последно място. Какво се случва ако в рамките на три месеца през 2023 година не се гласува нов бюджет?
А вероятността в Наросното събрание да няма управляваща коалиция е голяма, т.е. и нероятността да няма бюджет е същата.
Ще спре да функционира държава ли?