Освен знанията, ключови за успешна бъдеща реализация са когнитивните и социални умения на младежите.
На 29 и 30 ноември 2024 г., в София Тех Парк, зала "Джон Атанасов" се проведе 10-то издание на "Базар на Професиите" под надслов “Твоето бъдеще по твоя начин”. Ежегодният форум на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН е ключово събитие в областта на ранното професионално ориентиране за ученици и младежи.
В 10то издание на Базар на професиите се включиха 23 компании и организации от добивната индустрия, енергетика, зелена енергетика, екология, банковата, логистичната, IT сферата, FMСG, автомобилна ритейл индустрия, маркетинг и комуникации, образование, медии и др., които представиха различни професии чрез щандове, интеракции, работилници и участието на 35 лектора.
Изложението беше посетено от близо 2800 деца, като само през първия ден организирани класове с повече от 1816 ученика от 47 училища от 12 населени места се срещнаха с професионалистите от компаниите. За десетте години от създаването на Базар близо 20 000 ученици са получили впечатления от повече от 40 различни компании и ключовите им професии. За първи път в Базара се включиха и повече от 40 доброволци на възраст 16-46 години.
Изложението стартира с разговора „Твоето бъдеще по твоя начин – 10 години създаваме връзка на образованието с бизнеса" между представители на бизнеса, гражданския сектор, международни организации за работа с деца и младежи, държавни институции.
Дарина Георгиева, изпълнителен директор на Българската мрежа, представи резултати от национално проучване на организацията между ученици от 9 до 12 клас, което установява, че трите предпочитани сфери за бъдеща професионална реализация на младежите са информационните технологии, медицината и предприемачество. Йоанна Маринова, изпълнителен директор на фондация “Лъчезар Цоцорков”, цитира проучване на ОИСР, финансирано за България от фондацията, за социално-емоционалните умения на младите хора, според което 75% от анкетираните искат да учат висше образование, но едва 45% от тях очакват да заемат ръководни позиции. Видима е обаче връзката между по-развитите социално – емоционални умения и по-високия успех и очаквания за бъдещето.
Според Мария Янкова, програмен директор “Образование” в УНИЦЕФ, развитието на уменията са това, което свързва училището със следващия етап от живота на младия човек. В последните години у нас се случват много позитивни неща - бизнесът вече преподава в училищата, участва в разработването на учебни програми, разработена е Национална стратегия на уменията. Милена Андреева, началник на отдел “Координация на процеса планиране”, Администрация на Министерски съвет разказа повече за стратегическите цели на национално ниво и програмите, насочени към насърчаване на младите хора в България. Такава е Иновационната стратегия за интелигентна специализация, целяща България да позиционира като център за иновации. Приоритети са и подобряване на капацитета на високотехнологичните човешки ресурси в сферата на иновациите, реализация в професиите на настоящето и бъдещето.
Според Огнян Траянов, собственик и изпълнителен директор на ТехноЛогика, едно от предизвикателствата пред активиране на работната сила е създаването на интегрирани програми между университетите и училищата, и на персонализирано образование. Способностите и дарбите на децата трябва да бъдат разкривани още от ранна възраст. „Бизнесът има отговорност към обществото, а младите хора имат активна роля“, каза още той.
Участниците в разговора се обединиха около уменията, които ще бъдат от полза за личностната и професионална реализация на младите хора - когнитивните такива: вземане на решения, водене на преговори, критично мислене, умения, свързани със самоуправление, устойчивост и накрая социалните умения: да живеем и да работим заедно, постоянството. Водещи трябва да са интересите на децата и младите хора, и да се готвят не "кадри", а хора с умения, включително и за работа.
“Ясни са уменията, които са важни за бъдеще и реализация, видно е и желанието на младите хора да се развиват и бизнесът е насреща да подпомага тези процеси, да създава инициативи и срещи като Базара е подобен пример за директен досег до професиите в различните индустрии”, заключи Дарина Георгиева.
Откриващата дискусия сложи началото на серия от презентации и разговори, представящи 20 конкретни професии и пътищата към реализация в тях в по-близък план, и умения и знания като финансова грамотност, успешен избор на университет и професия, програмиране и др.Най-голям интерес предизвикаха разказите за екипажа на полети – пилот и стюардеса, scrum master и product owner, професиите в банка, свързаните с устойчивост, както и интерактивните работилници за кариерно ориентиране, откриване на заложби и за програмиране.
Обичайно, най-оживен интерес имаше към щандовете на компаниите, които по атрактивен начин показват не само ключовите си професии, но и основната си дейност – как се добива руда, как се произвежда ток от соларни панели, заваряването като част от дейностите с бъдеще. Всеки от деветнадесетте изложители чрез интеракция успяха да увлекат в разговор за професионалния избор най-трудната си публика – потенциалните си бъдещи колеги.
Участниците в изложението, които представиха кариерните пътеки в своя бизнес са Амадеус София Лабс, Асарел-Медет, Аурубис България, Байер, Bulgaria Air, Bulgaria On Air, ДМ, Елаците-Мед, Edu Compass, Карго-Партнер, Кауфланд, ЛИДЛ България, Насекомо, Нексас, Овергаз, Silver Star, Соларпро Технолоджи, Пощенска банка, Първа инвестиционна банка, ТехноЛогика, Уникредит Банк, Девин.
Базар на професиите като инициатива е част от приноса на отговорните компании към Глобалните Цели за устойчиво развитие 4 – Качествено образование и 8 - Достоен труд и икономически растеж.