Актуалното състояние на пазара на луксозни имоти в СофияКомпанията Cushman & Wakefield Forton, която доскоро се занимаваше само с бизнес имоти у нас, навлезе и в бизнеса с жилищни имоти, като представи интересни данни от своето проучване на търсенето в този сегмент. То обхваща клиенти, които се интересуват от имоти в средния и високия ценови клас.

Преди да разгледаме конкретните данни е важно да отбележим, че според информация от Агенцията по вписванията през първите 6 месеца на 2021г. се наблюдава 41% ръст на покупко-продажбите спрямо същия период на 2020г., както и 23% ръст спрямо първото полугодие на 2019г. Това само по себе си е показателно за нагласите на този пазар у нас и затова не е изненадващо, че цените продължават да се покачват, а заедно с тях и изискванията на купувачите.

Данните от изследването показват, че посочените клиенти отделят между 150 000 и 200 000 евро за двустайно жилище в София, а за тристайните апартаменти крайната цена може да достигне половин милион евро. Стремежът към уединение във все по-разрастващата се столица се отразява изключително видимо в търсенето на къщи в южните райони около града. Бюджетите на клиентите за този тип имоти са в порядъка на 320 000 – 345 000 евро, в зависимост от конкретната локация и площта.

Михаела Лашова, която е управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton, споделя, че „за клиентите днес е важно не само да купят имот, който харесват сега, но и който ще запази своята стойност в бъдеще“. Може би именно затова данните от запитването сочат, че над 40% от хората биха купили апартамент на същата или сходна локация на тази, която обитават в момента, а купувачите, които се насочват към друг район, търсят най-вече в центъра на столицата и в модерните южни квартали.

Около 22% от изследваните клиенти търсят жилище над 150 кв.м. (тоест с три или повече спални). Този тип жилища, както и по-голямата част от тези с две спални, се търсят най-вече за живеене. Изненадващо висок обаче е процентът на инвестиционните покупки при жилищата с една спалня – почти 45% от всички завършени жилища през 2021г. са купени с цел отдаване под наем.

Интересен детайл е, че над 90% от клиентите вече държат да има отделен дрешник в апартамента, който купуват. 43% предпочитат да има стая-кабинет, а освен това все повече се поставя като изискване от купувачите към всяка спалня да има определена и баня.

На въпрос от b2b Media как оценява предлагането в луксозния сегмент и накъде ще продължава да се развива строителството в София, г-жа Лашова отговори, че има все повече проекти, които отговарят на критериите за локация (около планината или парк) и че има разнообразно търсене предимно в южните райони – както за отдаване под наем, така и за живеене.

Вижте още:

Сдружение Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) има нов изпълнителен директор. Това е Паула-Анастасия Сбиркова, която поема ролята, след като Полина Господинова-Георгиева реши да продължи професионалното си...

Стратегията е насочена към развитие на ангажираността с клиентите, многоканалния подход и управлението на взаимоотношенията.Революционната стратегия на Пощенска банка...